sobota, 9 grudnia 2017

Ewka gotuje na Poligonie, a właściwie dziś podaje przepis na szynkę ;)

Nie zasłodziłam Was ostatnio? Faktycznie, trochę słodko w tej mojej kuchni... Dlatego dziś pokażę Wam jak zrobić coś zupełnie innego. Mój hit. I chyba nie tylko mój, bo i Kaśce smakowało 😉 


Lubicie szynkę Szwarcwaldzką? Ja bardzo... Lubicie jej cenę? Ja też nie za bardzo... Bardzo lubię długo dojrzewające wędliny. Dlatego kiedy jakiś czas temu w rozmowie z pewnym panem usłyszałam, że robi je sam w domu aż oczy mi się zaświeciły... No jak to w domu? A bardzo prosto. Tylko trzeba zaopatrzyć się w czas i cierpliwość... 

Przepis jest podzielony na kilka części - czyli kilka dni. 
W pierwszy dzień zajmujemy  kupnem mięsa - polecam schab, szynkę, boczek. Zresztą, zapraszam na przepis!

Wędlina dojrzewająca

Kawałek mięsa - około 1,2-1,5 kg - najbardziej lubię schab
0,5 szklanki soli najlepiej nie drobno mielonej 
łyżka soli do peklowania (raz robiłam bez i też wyszło 😉 )
0,5 szklanki cukru
Ulubione przyprawy - polecam czosnek granulowany, pieprz ziołowy, paprykę słodką i ostrą... co lubicie (gotowe mieszanki też są ok).

Co robić?

Mięso myjecie i dokładnie wycieracie ręcznikiem papierowym. Naszykujcie sobie naczynie, w którym Wasze mięso będzie leżeć, a zarazem takie, które zmieści się w lodówce. Polecam żeby naczynie można było zamknąć - u mnie to plastikowy pojemnik. Suche mięso nacieracie ze wszystkich stron cukrem. Możecie Wasz kawałek mięsa przekroić na dwa mniejsze - ja tak robię zazwyczaj. 

Mięso odkładajcie do pojemnika i wystawiacie do lodówki na 24 godziny. Możecie w połowie tego czasu obrócić je. Przez ten czas z mięsa wychodzi woda. 
Po 24 godzinach myjecie mięso i pojemnik, wycieracie do sucha. Obtaczacie mięso w mieszance soli i znowu na 24 godziny do lodówki. Po 12 obracamy. 
Ostatnie mycie po 24 godzinach - wszystko myjemy i wycieramy starannie papierowymi ręcznikami. Teraz czas na przyprawy. Na pierwszy raz polecam spokojnie - czosnek, pieprz ziołowy i papryki. Ostatni odpoczynek w lodówce. 


Po 24 godzinach mięso wieszamy w suchym i przewiewnym miejscu. Możecie wsadzić je w... pończochę 😉 lub specjalną siatkę wędliniarska albo obwiązać sznurkiem wędliniarskim. I teraz coś wymagającego cierpliwości... Czekacie aż wędlina się wysuszy. Trwa to minimum 7 dni.

Ja zazwyczaj robię po kawałku kilku rodzajów mięsa w różnych przyprawach. Polecam spróbować ze schabem, szynką i boczkiem-każdego po około 0,5 kg. Możecie zwiększyć trochę ilość soli i cukru jeśli macie więcej kawałków. Spróbujcie eksperymentować z przyprawami - mój hit to schab w suszonych pomidorach z czosnkiem i bazylią... 
Mam nadzieję, że zasmakuje Wam ta domowa wędlina. 
Jeśli teraz zaczniecie robić to będzie akurat na święta 😊 

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za każde Twoje słowo...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...